Pakej Umrah & Haji Swasta, Upah Haji dan Upah Umrah 2014/2015


Mana-mana waris yang berhajat untuk melaksanakan UPAH HAJI & UMRAH bagi arwah keluarga mereka. Sila layari http://www.raudhah2u.my/ dan http://www.badalhaji1.blogspot.com/


Badal/Upah Haji dan Umrah 2014/2015

Followers

Catatan Popular

Selasa, 16 Julai 2013

Hikmah atau faedah berpuasa

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiyp9GHHkkE_yxiOmuc240n2nPwsBpoTJxrb2vPHcXqya39nCKxzaMn3CAjT1vv4pcF83AHEguJh0T-B9j2tSJQ9SzRjmXzRngvCtZeK8pNw0d_8bZXEUczNlyhBAL8bO3Z0srcLDiQ0rk/s1600/ramadhan.jpg

Persoalan seperti ini adalah persoalan yang biasa, lebih-lebih lagi kepada mereka yang baru berpuasa untuk pertama kalinya seperti adik-adik yang sudah baligh mahupun mereka yang baru memeluk Islam.

Antara hikmah atau faedah berpuasa ialah :

1. Meningkatkan Ketakwaan Kepada Allah S.W.T

Ketakwaan adalah sesuatu yang menentukan kejayaan kita di akhirat kelak. Selain daripada ketaatan kita menjalankan ibadah fardhu yang lain seperti solat, zakat atau haji, puasa juga adalah merupakan suatu kemestian bagi kita , Umat Islam. Allah s.w.t menyebut dalam firmanNya :

"
Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang terdahulu daripada kamu, agar kamu bertaqwa" (Al-Baqarah : 183)

Puasa adalah suatu jalan untuk kita menahan diri daripada godaan dan pujukan nafsu yang membuta lagi menyesatkan. Kerana itulah dalam Islam puasa bukan hanya menahan diri dari lapar dan dahaga, malah perkara-perkara yang membatalkan puasa itu sendiri.

2. Melatih Diri Bersabar

Allah menjadikan puasa sebagai medah tarbiah dan ujian buat hambaNya. Dalam bulan ini kesabaran kita akan teruji dengan bermacam-macam ujian. Ujian utama itu adalah menahan lapar dan dahaga. Ujian lain adalah ujian mengawal nafsu dalam diri dan ujian untuk kita beribadah, sama ada lebih baik ibadah, sama seperti bulan lain atau lebih teruk daripada sebelum ramadhan, nauzubillah. Sabda Rasulullah s.a.w :

"Puasa itu adalah sebahagian daripada sabar" (Hadith Hasan riwayat at-Tirmidzi)

Allah juga telah berfirman dalam surah Az-Zumar ayat 10 yang bermaksud :

"Sesungguhnya orang-orang yang bersabar sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira"

Dalam puasa, tahap kesabaran itu terbahagi kepada 3 cabang :

Pertama adalah sabar dalam mengerjakan ketaan dan ibadah. Sabar ini bermaksud kita bersabar dalammelaksanakan perintah Allah s.w.t seperti solat. Sudahlah diuji dengan lapar dan dahaga, kita sabar pula dengan solat, kita berzikir, membaca Al-Quran dan melakukan amalan sunat yang lainnnya. Kesabaran dalam ibadah adalah permulaan untuk membentuk jiwa dan rohani yang kuat dan mantap.

Kedua ialah sabar dalam melakukan maksiat. Ia bermaksud kita sedaya upaya menahan diri daripada melakukan maksiat ketika berpuasa dengan tujuan nafsu yang degil itu dapat di didik dengan baik. Kerana itulah Islam menggalakkan puasa, kerana puasa dapat mendidik nafsu.

Ketiga ialah sabar dalam ujian seperti sabar dengan kesusahan sepanjang ramadhan. Jika kebiasaan dapat tidur nyenyak dan cukup, tibanya ramadhan perlu bangun sahur di awal pagi, sebelum subuh pula. Kebiasaannya di siang hari ada sarapan, makan tengah hari dan minum, di bulan Ramadhan tidak dapat semua itu. Itulah kesabaran dalam ujian dari Allah.

3. Membentuk Akhlak Mulia

Boleh ke pulan puasa membentuk akhlak yang mulia dalam diri kita?. Boleh, insyaAllah jika kita ikut panduan dan seruan Ramadhan dengan betul dan ikhlas, akhlak kita akan menjadi lebih baik dari sebelumnya. Ramadhan adalah bulan untuk umat islam beribadah dan membuat kebajikan serta kebaikan. Ramai orang-orang soleh dan beriman berlumba-lumba beribadah di bulan ini. Bukan kerana untuk menunjuk amal namun kerana ganjaran setiap amalan itu dilipatkan berkali ganda daripada biasa. Hanya Allah yang mengetahui nilainya. Islam menekankan Umat islam supaya tidak mementingkan diri sendiri, tidak mudah marah, bersifat kasar dan lain-lain perkara yang tidak baik sepanjang bulan Ramadhan. Diriwayatkan Nabi Yusuf a.s pernah berkata :

"Aku takut kekenyangan, nanti aku akan lupa orang yang lapar" ('Ibaadaatul Islam, Muhyiddin Mastu:153)

4. Sihat Tubuh Badan

Kesihatan tubuh badan adalah nikmat yang sangat besar buat manusia. Dengan berpuasa, sistem tubuh badan kita akan lebih terurus dan teratur berbanding tidak berpuasa. Sistem tubuh ini melibatkan keseluruhan tubuh sama ada darah, organ dan urat saraf serta yang lainnya. Apabila kita berpuasa, perut akan menjadi kosong dengan makanan. Mengosongkan perut bererti kita menyucikan perut daripada bermacam jenis makanan ang kita makan sejak syawal yang lepas. Kita boleh umpamakannya seperti "membasuh" kotoran dalam perut dan hasilnya darah menjadi bersih dan stabil tekanannya, sistem pencernaan lancar dan sebagainya.

Hal ini telah disebut oleh Syaikh Najib al-Kailaani dalam kitabnya berjudul Ash-Shaum wash-Shihhah (Puasa dan Kesihatan)

"Perhatikan pula bahawa denyutan jantung yang normal ialah 70-80 kali seminit. Adapun ketika berpuasa, darah mengalir ke rusuk akan berkurangan. Dengan demikian denyutannya akan menurun sehingga 60 kali seminit. Ini bererti ia memberi kesempatan kepada jantung untuk beristirehat dan meringankan bebannya. Ini amat penting bagai seseorang berusia lanjut (tua), penghidap penyakithati dan penderita hipertensi (tekanan darah tinggi)."

5. Mengurangkan Syahwat

Nafsu dan syahwat adalah sesuatu yang diberikan Allah s.w.t kepada sekalian manusia. Semua dari kita sedar akan bahayanya rangsangan syahwat. Syahwat adalah salah satu senjata utama syaitan untuk membinasakan dan menyesatkan anak adam. Daripada Ibnu Mas'ud r.a, Rasulullah s.a.w pernah berpesan dalam sabdanya :

"Wahai pemuda-pemudi sekalian! Barang siapa diantara kamu mampu untuk berkahwin, maka hendaklah ia berkahwin kerana perkahwinan itu lebih menundukkan pandangannya, lebih menjaga dan memelihara kemaluannya (kehormatannya), dan barangsiapa yang tidak mampu berkahwin hendaklah ia berpuasa kerana puasa baginya sebagai Khisha' (dapat menahan nafsu syahwat)" (Hadiht riwayat Bukhari :878, Muslim : 794, at-Tirmizi : 1081, dan an-Nasaai : 3210)

6. Mendisiplinkan Diri

Ramadhan menjadikan kita semua lebih berdisiplin. Jika kita menghayati Ramadhan dengan baik, kita akan mendapat bulan ini adalah bulan "mendisiplinkan diri". Bermula daripada sahur, kita dikehendaki bangun di awal pagi sedang orang lain nyenyak diulit mimpi. Kemudian di siang harinya menahan diri dari makan dan minum serta sebarang perkara yang boleh membatalkan puasa dan mengurangkan pahala puasa.

Menjaga ibadah yang wajib dan menambah ibadah sunat yang sebelum inikita jarang sekali mendirikannya. Hadirnya bulan Ramadhan kita terpanggil untuk solat tarawikh, menderma, berzakat, memberi makanan, menjaga pandangan, menjaga lidah dan sebagainya. Jika di bulan lain agak sukar melatih diri, maka Allah hadirkan Ramadhan untuk kita mentarbiah dan melatih diri menjadi lebih berdisiplin.

Mudah-mudahan dengan "kem motivasi" selama sebulan ini membuatkan kita terus berjaya di bulan selepas Ramdhan hinggalah sampaike Ramadhan yang akan datang. insyaAllah
Bottom of Form
-----------------------------------------------------------

PERKHIDMATAN BADAL HAJI DAN BADAL UMRAH

Perkhidmatan Badal Haji (Upah Haji) yang ditawarkan :


PERKARA
HARGA
KETERANGAN
UPAH HAJI
RM 1400
1.     Perlaksanaan
Haji, Umrah, Tahlil Arwah
2.     Sijil Bukti Perlaksanaan
3.     Hadiah Iringan
Sejadah, Tasbih, Minyak Attar dan 500ml Air Zam-Zam
UPAH HAJI PLUS
RM 2000
1.     Perlaksanaan
Haji, Umrah, Tahlil Arwah, Wakaf & Khatam Al-Quran
2.     Sijil Bukti Perlaksanaan
3.     Hadiah Iringan
Senaskah Al-Quran, Sejadah, Tasbih, Minyak Attar dan 500ml Air Zam-Zam
UPAH HAJI EXTRA
RM 2450
1.     Perlaksanaan
Haji, Umrah, Tahlil Arwah, Wakaf & Khatam Al-Quran dan Ibadat Qorban
2.     Sijil Bukti Perlaksanaan
3.     Hadiah Iringan
Senaskah Al-Quran, Sejadah, Tasbih, Minyak Attar dan 500ml Air Zam-Zam
UPAH HAJI UZUR
RM 1900
1.     Perlaksanaan
Haji, Umrah
2.     Sijil Bukti Perlaksanaan
3.     Hadiah Iringan
Sejadah, Tasbih, Minyak Attar dan 500ml Air Zam-Zam

Perkhidmatan Badal Umrah (Upah Umrah) yang ditawarkan :

Klik disini Borang Upah Umrah Online

PERKARA
HARGA
KETERANGAN
Upah Umrah
RM 300
1.     Perlaksanaan
Umrah, Tahlil Arwah
2.     Sijil Bukti Perlaksanaan
3.     Hadiah Iringan
Tasbih, 500ml Air Zam-Zam
Upah Umrah Ramadhan
RM 400
1.      Perlaksanaan
Umrah, Tahlil Arwah
2.     Sijil Bukti Perlaksanaan
3.     Hadiah Iringan
Tasbih, 500ml Air Zam-Zam

*Nota : Hadiah mungkin ditukar kepada barangan lain yang difikirkan sesuai.

Bayaran Upah Haji termasuk perkara berikut :

  • Sewa khemah wukuf di Arafah
  • Sewa khemah melontar di Mina
  • Tambang dari Mekah ke Arafah, Arafah ke Mina dan Mina ke Mekah
  • Belanja makan bagi orang yang melaksanakan haji dan umrah
  • Upah tawaf dan saie' haji
  • Upah tawaf dan saie' umrah
  • Belanja urusan di tanah air, urusan penghantaran wang dan urusan penghantaran sijil

Untuk keterangan dan maklumat lanjut, sila hubungi :

RAUDHAH UMRAHAJJ SERVICES (NS0103441-W)
Ibu Pejabat

No. 41, Jalan Siantan 3,
Taman Seri Paroi,
70400 Seremban,
Negeri Sembilan.
Tel / Fax : 06-762 0817
Hotline   : 013-212 7799
Website : www.raudhah2u.my
Weblog  : www.badalhaji1.blogspot.com /
                www.badalhaji2u.blogspot.com
Email     : raudhah.umrahajj@gmail.com

Mohammad Nakhaie Hj Mohamed Zain
Pengurus HQ              
H/P : 013-212 7799



Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 ulasan: on "Hikmah atau faedah berpuasa"

Catat Ulasan